
10 stvari koje moraš znati pre prve samostalne vožnje – Vodič za početnike
Prva samostalna vožnja nikome nije lagana. Napunio si osamnaest godina, položio si, vreme je da sednete po prvi put samostalno u vaš auto. Realnost je da ćeš verovatno biti nervozan, možda će ti se ruke znojiti, a srce ubrzano lupati. To je potpuno normalno. Ali, ako znaš šta te čeka i pripremiš se na pravi način, osećaćeš se sigurnije i vožnja će proći mnogo mirnije
Pre nego što kreneš samostalno, moraš imati kontrolu nad osnovnim manevrima, znati kako da se nosiš sa stresom, i imati nekoliko praktičnih navika koje većina početnika zaboravi.
1. Proveri automobil pre polaska

Izvor: YouTube/Screenshot, Uvek proverite vozilo i njegove ključne delove
Pre nego što sedneš za volan, uvek proveri osnovne stvari: da li ima dovoljno goriva, da li su gume naduvane, da li su retrovizori dobro podešeni i da li pojasevi rade. Mnogo početnika napravi grešku da krene bez ovoga, a onda ih usput iznenadi lampica za gorivo ili magleni retrovizor.
Tabela: Brza kontrola automobila pre polaska
Stavka | Šta proveriti |
Gorivo | Dovoljno barem za planiranu rutu |
Gume | Da nisu ispumpane |
Retrovizori | Podesi tako da vidiš bočne trake |
Pojas | Mora da klikne i stoji čvrsto |
Svetla | Upali kratka svetla, proveri migavce |
2. Odaberi poznatu rutu
Za prvu samostalnu vožnju izbegavaj autoput, centar grada ili prometne raskrsnice u špicu. Kada si tek počeo da voziš, najvažnije je da smanjiš broj novih faktora na minimum. Ako moraš i da razmišljaš gde ideš, a paralelno pratiš saobraćaj, signalizaciju i druge učesnike, brzo ćeš se preopteretiti i može doći do greške. Zato uvek biraj rutu koju već poznaješ – recimo krug oko svog naselja, put do prodavnice ili treninga, ili ulice gde si već vozio uz instruktora. Na taj način fokus može ostati na tehnikama vožnje, a ne na navigaciji.
Vrsta rute | Preporuka za početnike | Izbegavati ako… |
Naseljske ulice | Idealno za vežbanje i sigurnost | Ima mnogo parkiranih auta ili dece |
Lokalni putevi | Dobar balans bez velikog pritiska | Ako nema trotoara i vozila voze brzo |
Autoput | Ne preporučuje se | Tek kad se navikneš na brzinu i preticanja |
Centar grada | Previše komplikovano na početku | Gužva, semafori, pešaci sa svih strana |
3. Ne oslanjaj se na muziku i telefon

Izvor: YouTube/Screenshot, Telefon treba da vam služi isključivo za navigaciju
Prvih nekoliko vožnji moraš sebi da olakšaš koncentraciju. Telefon ti ne treba osim ako koristiš navigaciju, i to samo ako je već montiran pre polaska. Početnici često pokušavaju da puste muziku da bi smanjili nervozu, ali zapravo sebi otežaju jer im to oduzima deo pažnje.
Mnogo je korisnije da slušaš motor, promene u zvuku guma na asfaltu i sirene drugih vozila. To su signali koji ti pomažu da predvidiš situacije. Muzika može da dođe kasnije, kada ti osnovne radnje postanu automatske.
Ometanje | Kako utiče na vožnju | Preporuka za početnike |
Glasna muzika | Smanjuje pažnju na zvukove spolja | Vozi bez muzike u prvih 10 vožnji |
Telefon u ruci | Najčešći razlog nesreća | Zabraniti sebi potpuno |
Navigacija | Može pomoći, ali odvlači pogled | Samo montirana i uz unapred podešenu rutu |
4. Drži odstojanje
Jedna od najvažnijih stvari koju moraš da naučiš odmah je pravilo dvosekundnog razmaka. Kada voziš iza nekoga, uvek odaberi tačku na putu (npr. bandera, znak) i broj „21-22“ dok vozilo ispred ne prođe tu tačku.
Ako i ti stigneš do nje tek nakon što izbrojiš dve sekunde, na sigurnom si. Početnici često voze preblizu jer imaju osećaj da će im neko „ukrasti“ mesto, ali to je najbrži put do sudara. Zapamti da vreme reakcije uvek kasni, a čak i mala brzina može izazvati ozbiljnu štetu.
Brzina | Minimalni razmak (sekunde) | Razmak u metrima (približno) |
40 km/h | 2 sekunde | oko 22 m |
60 km/h | 2 sekunde | oko 33 m |
80 km/h | 3 sekunde | oko 67 m |
100 km/h | 3-4 sekunde | oko 100 m |
5. Vežbaj parkiranje pre samostalne vožnje

Izvor: YouTube/Screenshot, Pariranje može biti stresno, zato nije na odmet vežbati u kontrolisanim uslovima
Parkiranje je jedan od najvećih izvora stresa za početnike. Čak i ako dobro voziš pravo, sve može da padne u vodu kada moraš da se uvučeš između dva auta, dok iza čeka kolona. Zato je ključno da parkiranje vežbaš unapred. Počni na praznom parkingu – nauči da parkiraš unazad pod uglom, paralelno i direktno.
Ipak, bez obzira na to koliko vežbaš, uvek postoji mogućnost da ti auto stane ili da se nađeš u nezgodnoj situaciji – na primer, da ne možeš da izađeš iz parking mesta ili da ti vozilo otkaže baš kada ti je najmanje zgodno. U takvim trenucima važno je da znaš kome možeš da se obratiš za pomoć. Pouzdana šlep služba Petner može da reši problem brzo i bez dodatnog nerviranja, a to početnicima daje dodatni osećaj sigurnosti na putu. Kada znaš da imaš kome da se obratiš, mnogo lakše ulaziš u samostalnu vožnju.
Vrsta parkiranja | Težina za početnika | Preporuka za vežbanje |
Direktno (napred) | Najlakše | Počni odatle na praznom parkingu |
Unazad pod uglom | Srednja | Pomaže za ulice sa više parking mesta |
Paralelno | Najteže | Vežbaj dok ne postane rutina |
6. Očekuj da ćeš pogrešiti
Ni najbolji vozači nisu savršeni. Na početku je gotovo sigurno da će ti auto stati jer nisi dobro uskladio kvačilo i gas, da ćeš zakasniti da prebaciš u višu brzinu ili da ćeš nesigurno da kreneš iz mesta. Najvažnije je da ne paničiš.
Ako ti auto stane na semaforu, ponovo ga upali i nastavi. Biće možda malo trubljenja iza, ali to traje par sekundi i ništa više. Sa svakom greškom naučićeš kako da je sledeći put izbegneš, i to je proces kroz koji svi prolaze.
Greška | Zašto se dešava | Kako reagovati |
Gašenje motora na semaforu | Loša kontrola kvačila i gasa | Smireno ponovo upaliti motor |
Presporo menjanje brzina | Nesigurnost u vožnji | Vežbati na praznom putu |
Kasno kočenje | Pogrešna procena udaljenosti | Naučiti da ranije reaguješ |
7. Nauči da koristiš retrovizore

Izvor: YouTube/artlist.io, Retrovizor često vozači zanemare, a ključan je za vašu bezbednost
Retrovizori su tvoje drugo oko. Početnici često gledaju samo napred, ali tada ne vidiš opasnost koja dolazi iza ili sa strane.
Pravilo je da na svakih 10–15 sekundi kratko pogledaš u retrovizore, a posebno pre skretanja i menjanja trake. Ako ovu naviku izgradiš od početka, postaće ti prirodna, i vožnja će biti mnogo sigurnija.
Situacija | Koji retrovizor koristiti |
Menjanje trake | Bočni + unutrašnji |
Skretanje | Bočni na strani skretanja |
Kočenje naglo | Unutrašnji (da vidiš iza sebe) |
Parkiranje | Oba bočna + unutrašnji |
8. Drži obe ruke na volanu
Iako izgleda kul voziti jednom rukom, to nije preporuka za početnike. Kada tek učiš, najvažnija je kontrola i sigurnost, a ona dolazi iz pravilnog držanja. Najbolja pozicija je „9 i 3“ – zamišljeno kao kazaljke na satu.
Tako imaš punu kontrolu nad volanom i možeš brzo da reaguješ ako se nešto nepredviđeno dogodi, recimo pešak na pešačkom prelazu ili vozilo koje naglo menja traku.
Položaj | Prednost | Mana |
9 i 3 | Najbolja kontrola | Nema |
10 i 2 | Nekad učilo auto-škole | Neudobno kod modernih vozila |
Jedna ruka | Opasno, manja kontrola | Samo za iskusne vozače |
9. Fokusiraj se na vožnju, ne na druge

Izvor: YouTube/artlist.io, Vozite po propisima i ne dozvolite da napravite grešku zbog drugih učesnika
Na putu ćeš se susresti sa vozačima koji su nestrpljivi, trube ili pretiču. Kao početniku, to lako može da te izbaci iz takta i da te natera da napraviš grešku. Međutim, važno je da znaš da ne voziš za njih, već za sebe i svoju sigurnost.
Ako si u okviru propisa, voziš bezbedno i pratiš znakove, nemaš razlog da paničiš. Nervozni vozači su problem sami sebi – ti samo nastavi smireno.
Tabela: Reakcije drugih vozača i tvoj odgovor
Njihovo ponašanje | Kako reagovati |
Trubljenje iza tebe | Ignoriši, nastavi svojom brzinom |
Pretiču agresivno | Ne ubrzavaj, ostani u traci |
Vozilo preblizu pozadi | Povećaj razmak ispred sebe |
10. Planiraj kraj vožnje
Jedna od stvari koje većina početnika zaboravi jeste – gde će se zaustaviti. Ako kreneš bez plana, može da ti se dogodi da voziš krugove u potrazi za parkingom i dodatno povećaš stres.
Najbolje je da pre polaska već znaš gde ćeš završiti vožnju, idealno na mestu gde imaš dovoljno prostora za parkiranje bez gužve. To ti daje sigurnost jer znaš da te na kraju puta ne čeka panika.
Tabela: Najbolja mesta za završetak vožnje
Mesto | Prednost |
Veliki parking (tržni centar) | Puno mesta, bez pritiska |
Naseljski parking | Poznato okruženje |
Prazna ulica | Jednostavno za parkiranje |